علت میگرن در خانم‌ها

    میگرن در خانم‌ها

    به طور کلی، شیوع میگرن در خانم‌ها در تمام گروه‌های سنی نسبت به مردان بیشتر است. مهم‌ترین علت میگرن در خانم‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. با وجود این، پژوهش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهند تغییرات هورمونی نقشی مهم در بروز میگرن در خانم‌ها دارند. از سوی دیگر، تاکنون هیچ درمان قطعی‌ای برای میگرن پیدا نشده است. البته تلاش محققان در سال‌های اخیر به یافتن راه‌حل‌های بسیار مفیدی برای مدیریت میگرن منجر شده است. خانم‌های مبتلا به میگرن می‌توانند با شناسایی علل بروز این بیماری، از ایجاد آن جلوگیری کنند یا شرایط را طوری مدیریت کنند که سردرد آنها شدت پیدا نکند. در این مقاله، به علت میگرن در خانم‌ها و روش‌های مدیریت آن پرداخته‌ایم.

     

    میزان شیوع میگرن در خانم‌ها

    بیش از 10% افراد در سراسر دنیا به میگرن مبتلا هستند. میگرن‌ها معمولاً در سنین 15 تا 24 سالگی آغاز می‌شوند و در افراد 35 تا 45 ساله بیشتر از دیگران مشاهده می‌شود. تا پیش از سن بلوغ، میزان ابتلا به میگرن در پسرها کمی بیشتر است. اما پس از دوران نوجوانی، این بیماری در دختران شایع‌تر می‌شود و به همین منوال تداوم می‌یابد. به طوری که میزان ابتلا به میگرن در خانم‌های مسن دو برابر مردان است.

    نوعی از میگرن روی بینایی بیمار تاثیر دارد
    نوعی از میگرن روی بینایی بیمار تاثیر دارد

    علل بیماری میگرن در خانم‌ها

    عامل اصلی بیماری میگرن هنوز ناشناخته است. با وجود این، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که عوامل محیطی و ژنتیکی نقشی مهم در بروز این بیماری دارند. از شناخته‌شده‌ترین علل بروز بیماری میگرن در خانم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

     

    عامل ژنتیکی میگرن

    مطالعه دوقلوها نشان می‌دهد که تأثیر ژنتیکی ۳۴ تا ۵۱ درصد در احتمال ابتلا به میگرن مؤثر است. این رابطه ژنتیکی در میگرن‌هایی که دارای آئورا (علائم پیش‌درآمدی) هستند نسبت به میگرن‌هایی که آئورا ندارند قوی‌تر است. گفتنی است که برخی از گونه‌های ویژه ژن‌ها، خطر ابتلا به این بیماری را به میزان کم تا متوسط افزایش می‌دهند. یکی از این گونه‌ها به عنوان «میگرن نیم‌فلج خانوادگی» شناخته شده است، که نوعی میگرن با آئورا است و از طریق کروموزوم غیرجنسی غالب به ارث می‌رسد. این اختلالات با انواع کدگذاری ژنی برای پروتئین‌هایی که کار انتقال یون را بر عهده دارند، در ارتباط هستند.

    مطالعه دوقلوها نشان می‌دهد که تأثیر ژنتیکی ۳۴ تا ۵۱ درصد در احتمال ابتلا به میگرن مؤثر است
    مطالعه دوقلوها نشان می‌دهد که تأثیر ژنتیکی ۳۴ تا ۵۱ درصد در احتمال ابتلا به میگرن مؤثر است

    محرک‌های میگرن

    میگرن‌ها ممکن است با محرک‌ها به وجود بیایند. این محرک‌ها فرد به فرد متفاوت هستند و بین زنان و مردان نیز تفاوت دارند. برخی محرک‌ها حتی ممکن است بیش از 24 ساعت پیش از شروع علائم بیماری تجربه شده باشند. همچنین محرک‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند موجب تشدید سردرد در افراد شوند.

    جنبه‌های فیزیولوژیکی

    از میان محرک‌های رایج گزارش‌شده می‌توان به استرس، گرسنگی و خستگی اشاره کرد که همۀ آنها در به وجود آوردن سردرد تنشی مؤثر هستند. بروز میگرن با اختلال اضطراب پس از سانحه نیز در ارتباط است و همچنین احتمال وقوع سردردهای میگرنی در دوران قاعدگی (به‌دلیل تغییرات هورمونی) بیشتر است. تأثیرات هورمونی دیگری نظیر نخستین عادت ماهانه، استفاده از قرص‌های ضدبارداری خوراکی، قاعدگی و یائسگی نیز در بروز این بیماری نقش دارند. همچنین این تأثیرات هورمونی به نظر می‌رسد در به وجود آوردن میگرن بدون آئورا (نشانه‌های پیش‌درآمدی) نقش بیشتری داشته باشند. گفتنی است که شیوع میگرن معمولاً در طول دوره سه‌ماهۀ دوم و سوم بارداری کاهش می‌یابد.

     

    مطالعه بیشتر: تسکین میگرن با سی‌بی‌دی

     

    جنبه‌های محیطی

    بررسی محرک‌های بالقوۀ محیط‌های درونی و بیرونی نشان داده است که شواهد کلی برای اثبات تأثیر این محرک‌ها ضعیف هستند. با این حال، پیشنهاد می‌شود افرادی که دچار میگرن هستند اقدامات پیشگیرانه‌ای را در خصوص کیفیت هوا و نور محیط‌های درونی انجام دهند. همچنین عواملی نظیر اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب، بوهای نامطبوع محیط و حتی استفاده زیاد از صفحه‌نمایش تلفن همراه نیز تأثیر زیادی در بروز سردردهای میگرنی در خانم‌ها دارند.

    استفاده زیاد از تلفن همراه بر میگرن تاثیرگذار است
    استفاده زیاد از تلفن همراه بر میگرن تاثیرگذار است

    جنبه‌های تغذیه‌ای

    بررسی محرک‌های تغذیه‌ای ثابت کرده‌اند که شواهد این بیماری، بیشتر مبتنی بر ارزیابی‌های فردی هستند و از این‌رو نمی‌توان حکمی کلی در مورد آنها داد. با این وجود، برخی مواد غذایی ممکن است در افرادی خاص موجب بروز سردرد یا افزایش شدت آن شود. خانم‌های مبتلا به میگرن می‌توانند با بررسی این موارد به طور شخصی، به دستورالعملی مشخص برای خود برسند و از مصرف مواد غذایی‌ای که باعث تحریک میگرن آنها می‌شود خودداری کنند.

    سوالات متداول علت میگرن در خانم‌ها

    مهم‌ترین علت میگرن در خانم‌ها چیست؟

    برخی پژوهشگران نوسان سطح هورمون‌ها را مهم‌ترین علت میگرن در خانم‌ها می‌دانند. با این حال، دلایل ژنتیکی و محیطی نیز در ایجاد و تشدید بیماری میگرن در افراد نقش دارند.

    تسکین فوری انواع سردرد در خانم‌ها

    رول تسکین سردرد کنورت ام، محصولی موضعی است که با دارا بودن ماده‌ی منحصر به فرد CBD در کنار سایر اسانس‌های گیاهی، در تسکین فوری انواع سردرد از جمله میگرن مؤثر است. از آنجایی که برخی از پژوهشگران یکی از علل میگرن در خانم‌ها را تغییرات هورمونی مرتبط با قاعدگی می‌دانند، استفاده از رول تسکین سردرد کنورت ام می‌تواند در درمانی بسیار مؤثر برای مدیریت سردردهای میگرنی خانم‌ها در این دوران باشد. با اینکه مسکن‌های خوراکی برای کاهش سردرد به وفور استفاده می‌شوند اما استفاده از این نوع مسکن‌ها، در طولانی مدت عوارض زیادی را با خود به همراه دارند. محصول کنورت ام با فرمولاسیون نوین خود به صورت موضعی استفاده می‌شود و عوارض داروهای خوراکی را ندارد.

    برچسب‌ها:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *