انواع آکنه و تشخیص آن‌ها

    انواع آکنه و تشخیص آن‌ها

    آکنه نوعی بیماری پوستی است که به‌صورت جوش بروز می‌کند. دلیل اصلی ایجاد آکنه، جمع شدن چربی در منافذ پوست و انسداد آن است. ضایعات آکنه انواع مختلفی دارند و توصیه می‌شود برای درمان آکنه‌های شدید، به متخصصان پوست مراجعه شود. پزشکان متخصص با معاینه بیمار می‌توانند انواع آکنه پوستی و شدت آن‌ را تشخیص دهند. در این مقاله، به انواع آکنه و راه‌های تشخیص و درمان آن‌ها پرداخته‌ایم.

    انواع آکنه

    ضایعات آکنه (Acne) انواع گوناگونی دارد. ظاهر آکنه‌ها و ویژگی‌های هریک، از مهم‌ترین عوامل دسته‌بندی آن‌ها هستند. انواع ضایعات آکنه عبارت است از:

    ضایعات غیرالتهابی: طی فرایند ایجاد آکنه، افزایش تولید چربی و انسداد مجرای فولیکول منجر به بروز این ضایعات می‌شود. جوش‌های سرسفید (کومدون بسته) و سرسیاه (کومدون باز) از انواع ضایعات غیرالتهابی هستند.

    چگونه acne ساخته می شود؟
    چگونه acne ساخته می شود؟

     

    ضایعات التهابی: این ضایعات معمولاً روی ضایعات غیرالتهابی ایجاد می‌شوند و ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به تکثیر باکتری‌ها در محل ضایعات آکنه هستند. ضایعات التهابی در انواع و اندازه‌های مختلف ازجمله پاپول، پوسچول (حاوی چرک)، ندول و ضایعات کیستیک مشاهده می‌شوند.

    تشخیص آکنه

    پزشکان متخصص پوست با معاینه می‌توانند نوع آکنه و شدت آن را تشخیص دهند. تشخیص انواع آکنه از روی ظاهر آن امکان‌پذیر است، اما تشخیص شدت بیماری به‌منظور درمان تخصصی، به معاینه کلینیکی نیاز دارد. در واقع، هدف متخصصان پوست از معاینه بیماران، ارزیابی شدت بیماری است تا از این طریق پروتکل درمانی مناسب را برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

    تفاوت آکنه با جوش

    «آکنه» نوعی بیماری و «جوش» مهم‌ترین علامت این بیماری است. دلیل اصلی جوش‌های آکنه‌ای جمع شدن چربی در زیر منافذ پوست است.

    درمان انواع آکنه

    متخصصان پوست بهترین راه پیشگیری از انواع آکنه را تمیز نگه داشتن پوست می‌دانند و دست‌کاری ضایعات را منع می‌کنند. استفاده از کرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌های ضدآکنه نیز برای رفع انواع آکنه و از بین بردن لک‌های تیره پس از بهبود آن بسیار توصیه می‌شود.

    تقسیم‌بندی‌های متفاوتی برای انواع آکنه وجود دارد که در این‌جا تعدادی از آن آماده است
    تقسیم‌بندی‌های متفاوتی برای انواع آکنه وجود دارد که در این‌جا تعدادی از آن آماده است

     

    سرم ضدآکنه کنورت سیلک یکی از جدیدترین محصولات مراقبت از پوست است که با فرمولاسیون نوین خود محصول بسیار مؤثری در این حوزه محسوب می‌شود.

    منابع:

    1. «آکنه» از مِدلاین‌پلاس

    2. «آکنه: تشخیص، درمان و اقداماتی که باید آن انجام دهید»

    3. «آکنه روزاسه» از مؤسسه ملی سلامت آمریکا

    سوالات پر تکرار آکنه

    کدام انواع آکنه به مراجعه به پزشک نیاز دارند؟

    جوش‌های سرسفید و سرسیاه، پاپول‌ها، پوسچول‌ها، ندول‌ها و ضایعات کیستیک مهم‌ترین انواع آکنه هستند. انواع شدیدتر آکنه نظیر پوسچول‌ها، ندول‌ها و ضایعات کیستیک به درمان تخصصی توسط پزشک نیاز دارند.

    برچسب‌ها:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *